Nur Afifah Bt Anuar

Seorang yang simple n sgt3 pramah.. :)

Sunday, July 29, 2012

muhasabah diri

Assalamualaikum :)

hai..tak sangka ye..da lebih seminggu kita menunaikan ibadah berpuasa di bulan Ramadhan ni. rasenya belum terlambat kot untuk fifah ucapkan Selamat Berpuasa kepada semua umat Islam. awak2 semua kat luar tu puasa tak? haa..kalau tak ada sebab yang kukuh untuk meninggalkan amalan mulia ini janganlah tinggalkan ye..kita bukan tahu bila kita akan pergi..mungkin ini Ramadhan terakhir kita...siapa tahu kan...hanya Allah SWT yang lebih mengetahui. 



Selain dari terawih..kalu dapat kita amalkan solat2 sunat yang lain pun bagus. yelah kan..kalau ada peluang untuk melakukan sesuatu kebaikan tu kenapa nak tolakkan? nanti kalau kat Hari Akhirat nanti, kalau Allah tanya kita pernah buat tak tahajud, taubat, tasbih, hajat dan solat2 sunat semua tu..boleh la nanti kita cakap kita pernah buat. paling tidak sekali seumur hidup.

dulu kecik2 tu memang la kalau buat tu aci redah je kan..tapi bila da masuk asrama..matrik..belajar buat dengan cara yang betul pulak.

Pernah la jugak bertanya, kiranya kalau sudah buat sekali, lepas tu tak buat pun takpe la kan?
haa..kalau sudah buat sekali, bagus la tu. tapi kita tak tau Allah terima ke tak kan? jadi apabila dah tahu caranya tu, apa salahnya buat selalu ye tak? buat sendiri tak yah nak kena suruh dengan sapa2 da.

tapi yelah..selalunya time2 nak exam la kita redah buat segala solat sunat tu kan...waktu tu la pun nak khusyuk tawaduknya buat qiyam segala bagai. haaa...player betul! Gaya Allah tak tau je apa yang ada dalam hati kita tu..haih..fifah..fifah.. -.-"

Fake it till you make it. Rasulullah pun pernah kata ada antara amal yang kena dipaksa dulu sebelum jadi darah daging. Betul juga, tak pernah salah untuk seorang hamba itu bersyukur. macam bercinta..tak perlu ada sebab untuk jatuh cinta. It's just there. Just happen. Kalau nak qiyam, sepatutnya tak perlu ada sebab2 yang khusus untuk qiyam. tanda syukur. tak salah kan..



Surah An-Nas

Dengan nama Allah yang Maha
Pemurah lagi Maha Mengasihani
Katakanlah aku berlindung dengan 
Allah pemelihara manusia.
Raja yang menguasai sekalian 
manusia.
Tuhan sekalian manusia.
Daripada bisikan syaitan yang 
bersembunyi.
Yang membisikkan kejahatan ke dalam
dada dan hati manusia.
Daripada bangsa-bangsa jin dan
manusia.

Sedikit sebanyak yang dapat fifah kongsikan malam ni. yelah..fifah pun masih mencari jalan pulang kepada-Nya..InsyaAllah..Allah itu sentiasa ada untuk bantu kita dalam apa jua masalah. Hanya perlu usaha dan tawakal seikhlasnya kepada-Nya.. :)

p/s: Alhamdulillah..fifah tersedar sudah dari lena yang panjang..thanks to Hlovate..coretan anda memberi kesedaran.

Wasslam.. :)

No comments: